Klantenservice (9-18u) 03 202 16 60
Gratis levering vanaf €70

Pers


Smart&co (tot voor kort bekend als weekendesk) is de bedenker van Bongo, de belevenisbon, een uniek en origineel cadeauconcept. Als schenker kun je kiezen uit uiteenlopende thema’s, van een luxueuze overnachting tot een sensationele avonturendag; als begunstigde kun je kiezen uit verschillende locaties. Op de snelgroeiende markt van de belevenissen als geschenk is Smart&co de absolute leider.
Smart&co maakt deel uit van een internationale groep die momenteel actief is in dertien Europese landen (bijvoorbeeld in de Benelux, Frankrijk, Spanje, Denemarken, Zweden en Duitsland) en ook buiten Europa, met name in de Verenigde Staten en Canada. 

Geschiedenis
Weekendesk werd in mei 2000 opgericht door Marc Verhagen en Bruno Spaas. Zij lanceerden in België www.weekendesk.be, een website waarop enerzijds hotelarrangementen en anderzijds daguitstappen werden aangeboden. In 2001 kwam de eerste weekendesk cadeaubon op de markt. In de zomer van 2006 kregen deze belevenisbonnen met ‘Bongo’ een eigen merknaam.
Vier jaar na de start in België breidde weekendesk zijn activiteiten uit naar Nederland en in april 2006 volgde Spanje. Begin 2007 opende weekendesk filialen in Denemarken, Zweden en Duitsland. In het najaar van 2007 ging weekendesk deel uitmaken van de Franse groep Smart&co, om samen met een omzet van meer dan 160 miljoen euro in 2007 de absolute leider te zijn op de Europese belevenisbonnenmarkt. Aan het hoofd van deze groep met meer dan vijfhonderd werknemers staat de eenendertigjarige Fransman Axel Bernia; de eigenaar is Pierre-Eduard Sterrin. 

Missie en strategie
Het is de missie van Smart&co om de meest innovatieve aanbieder van belevenissen te zijn. Smart&co wil meer zijn dan een online reiskantoor en wil belevenissen aanbieden die voldoen aan de verwachtingen van de begunstigde of, liever nog, deze verwachtingen overtreffen.
Om te slagen in deze opzet wordt elke beslissing genomen in overeenstemming met vier principes, de zogenaamde ‘vier w’s’:
1) Wees eerlijk
Een team van eigen tekstschrijvers en eigen fotografen zorgt ervoor dat in het boekje een zo accuraat mogelijk beeld van iedere bestemming wordt gegeven: what you see is what you get. Zo zul je bijvoorbeeld nooit foto's van een suite zien als de kans groot is dat je in een standaardkamer terecht komt.  

2) Wees behulpzaam
Om een zo efficiënt mogelijke dienstverlening te garanderen, wordt de gebruiksvriendelijkheid van de website voortdurend geanalyseerd en verbeterd. Klanten kunnen overigens ook terecht in de winkel en bij de telefonische helpdesk. 

3) Wees herkenbaar
Alle arrangementen moeten aan een aantal selectiecriteria voldoen; de belangrijkste zijn de bereikbaarheid, het unieke karakter van de locatie, het luxeniveau en het aantal voorzieningen. Bovendien werkt Smart&co met een beoordelingssysteem, waarbij klanten een score kunnen geven aan het gekozen arrangement. Bestemmingen die laag scoren worden uit het aanbod verwijderd. 

4) Wees competitief
De contractors van Smart&co onderhandelen speciale prijzen om een zo interessant mogelijke prijs-kwaliteitsverhouding te bekomen. 
Het is de ambitie van Smart&co om te blijven innoveren, zowel voor wat het aanbod als wat de dienstverlening betreft. Daarnaast heeft het bedrijf als deel van de groep Smart&co ook uitgesproken internationale aspiraties.

Producten
Weekendesk
www.weekendesk.com
Op deze website kun je allerlei activiteiten en weekendarrangementen voor jezelf boeken. Je kan er onmiddellijk de beschikbaarheid van een bepaalde bestemming of activiteit controleren. Ook de boeking wordt volledig online afgehandeld. Betalen kan met creditcard of per overschrijving. De lijst met arrangementen wordt wekelijks aangevuld met nieuwe, kwalitatieve bestemmingen. Op dit ogenblik telt het aanbod van weekendesk.com meer dan 1.000 arrangementen. 

Bongo
Naast de website is er de Bongo belevenisbon, het populairste product dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet van Smart&co. Met een Bongo geef je een belevenis cadeau in de vorm van een doosje, met daarin een glossy boekje en de eigenlijke belevenisbon waarmee de ontvanger de dagactiviteit of het arrangement van zijn of haar keuze reserveert. Afhankelijk van het thema van de Bongo kan deze reservering gebeuren via de website www.usebongo.be, via de telefonische klantendienst of rechtstreeks bij de uitvoerende organisator (het hotel, kuuroord, restaurant enzovoort). Wie een Bongo via de website verzilvert, kan online de beschikbaarheid van de gewenste locatie controleren en hoeft dus zelf geen hotels te contacteren. Aansluitend op de online reservering mailt Bongo binnen een minuut praktische informatie en een voucher waarmee de ontvanger ter plaatse kan inchecken. 
Een Bongo bestellen kan eenvoudig via de website www.bongo.be, waar je een overzicht vindt van alle Bongo’s met daarbij een lijst en beschrijving van de geselecteerde arrangementen. Verder worden de Bongo’s verkocht in de Bongoshops in Antwerpen, in Brussel (Shopping Centre City 2) en Woluwe en bij een groeiend aantal distributiepartners: Dreamland, Fnac, Fun, AS Adventure, Carlson Wagonlit, Uniglobe en Connections. In Nederland is er een Bongoshop in Rotterdam en werkt Bongo samen met de ANWB, VVV en D-reizen. 

Met Bongo richt Smart&co zich ook tot bedrijven die op zoek zijn naar een leuke incentive. Het aanbod van Smart&co kan door bedrijven gebruikt worden om werknemers, verkopers of dealers te motiveren, om debiteurs sneller te laten betalen, om klantentrouw te verhogen of om promotieacties op te zetten. 

Het aantal belevenisbonnen is de laatste jaren sterk uitgebreid. In 2002 waren er zeven verschillende thema’s; nu zijn dat er meer dan 40: 



Feiten en cijfers
Hoofdzetel Smart&co + Bongoshop Kronenburgstraat 27 
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 202 16 60
F: +32 (0)2 257 38 15
info@bongo.be

Andere Bongoshops in België City 2
Nieuwstraat 2
1000 Brussel
T: +32 (0)2 223 07 01

Shopping Center Woluwe
Rue Saint-Lambert 200
1200 Woluwe
T: +32 (0)2 772 33 01

Bongoshop Luik
Pont d'Ile 5
4000 Luik
T +32 (0)4 222 95 51

Bongoshop Gent
Mageleinstraat 25
9000 Gent
T: +32 (0)9 233 84 70

Bongoshop Wijnegem
Wijnegem Shopping Center
Turnhoutsebaan 5
Handelsruimte 254 / 1e verdieping
2110 Wijnegem


Omzet 2008 Benelux: 60 miljoen euro
Totaal aantal werknemers 74 
Internationaal Nederland (2004), Spanje (2006), Denemarken, Zweden, Duitsland (2007)
overname door Smart&co (2007): Frankrijk, Verenigde Staten, Verenigde Staten, Portugal, Zwitserland, Canada, Ierland, Brazilië, Italië

5 GOEDE REDENEN OM EEN BONGO TE KOPEN


VOLG ONS OP: Instagram Pinterest Google+ Youtube linkedin
NIEUWSBRIEF :
Smart & Co wereldwijd: nl dk fr de it es se ch us at
Close
Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies. Sluit deze melding
Close

Vul hier jouw e-mail in om op de hoogte gebracht te worden wanneer de Bongo #BONGO# terug beschikbaar is.

Close
Venster sluiten
Close