Pers
Smart&co (tot voor kort bekend als weekendesk) is de bedenker van Bongo, de belevenisbon, een uniek en origineel cadeauconcept. Als schenker kun je kiezen uit uiteenlopende thema’s, van een luxueuze overnachting tot een sensationele avonturendag; als begunstigde kun je kiezen uit verschillende locaties. Op de snelgroeiende markt van de belevenissen als geschenk is Smart&co de absolute leider.
Smart&co
maakt deel uit van een internationale groep die momenteel actief is in
dertien Europese landen (bijvoorbeeld in de Benelux, Frankrijk, Spanje,
Denemarken, Zweden en Duitsland) en ook buiten Europa, met name in de
Verenigde Staten en Canada.
Weekendesk
werd in mei 2000 opgericht door Marc Verhagen en Bruno Spaas. Zij
lanceerden in België www.weekendesk.be, een website waarop enerzijds
hotelarrangementen en anderzijds daguitstappen werden aangeboden. In
2001 kwam de eerste weekendesk cadeaubon op de markt. In de zomer van
2006 kregen deze belevenisbonnen met ‘Bongo’ een eigen merknaam.
Vier
jaar na de start in België breidde weekendesk zijn activiteiten uit
naar Nederland en in april 2006 volgde Spanje. Begin 2007 opende
weekendesk filialen in Denemarken, Zweden en Duitsland. In het najaar
van 2007 ging weekendesk deel uitmaken van de Franse groep Smart&co,
om samen met een omzet van meer dan 160 miljoen euro in 2007 de
absolute leider te zijn op de Europese belevenisbonnenmarkt. Aan het
hoofd van deze groep met meer dan vijfhonderd werknemers staat de
eenendertigjarige Fransman Axel Bernia; de eigenaar is Pierre-Eduard
Sterrin.
Het is
de missie van Smart&co om de meest innovatieve aanbieder van
belevenissen te zijn. Smart&co wil meer zijn dan een online
reiskantoor en wil belevenissen aanbieden die voldoen aan de
verwachtingen van de begunstigde of, liever nog, deze verwachtingen
overtreffen.
Een
team van eigen tekstschrijvers en eigen fotografen zorgt ervoor dat in
het boekje een zo accuraat mogelijk beeld van iedere bestemming wordt
gegeven: what you see is what you get. Zo zul je bijvoorbeeld nooit
foto's van een suite zien als de kans groot is dat je in een
standaardkamer terecht komt.
Om
een zo efficiënt mogelijke dienstverlening te garanderen, wordt de
gebruiksvriendelijkheid van de website voortdurend geanalyseerd en
verbeterd. Klanten kunnen overigens ook terecht in de winkel en bij de
telefonische helpdesk.
Alle
arrangementen moeten aan een aantal selectiecriteria voldoen; de
belangrijkste zijn de bereikbaarheid, het unieke karakter van de
locatie, het luxeniveau en het aantal voorzieningen. Bovendien werkt
Smart&co met een beoordelingssysteem, waarbij klanten een score
kunnen geven aan het gekozen arrangement. Bestemmingen die laag scoren
worden uit het aanbod verwijderd.
De
contractors van Smart&co onderhandelen speciale prijzen om een zo
interessant mogelijke prijs-kwaliteitsverhouding te bekomen.
Op
deze website kun je allerlei activiteiten en weekendarrangementen voor
jezelf boeken. Je kan er onmiddellijk de beschikbaarheid van een
bepaalde bestemming of activiteit controleren. Ook de boeking wordt
volledig online afgehandeld. Betalen kan met creditcard of per
overschrijving. De lijst met arrangementen wordt wekelijks aangevuld met
nieuwe, kwalitatieve bestemmingen. Op dit ogenblik telt het aanbod van
weekendesk.com meer dan 1.000 arrangementen.
Naast
de website is er de Bongo belevenisbon, het populairste product dat
verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet van
Smart&co. Met een Bongo geef je een belevenis cadeau in de vorm van
een doosje, met daarin een glossy boekje en de eigenlijke belevenisbon
waarmee de ontvanger de dagactiviteit of het arrangement van zijn of
haar keuze reserveert. Afhankelijk van het thema van de Bongo kan deze
reservering gebeuren via de website www.usebongo.be, via de telefonische
klantendienst of rechtstreeks bij de uitvoerende organisator (het
hotel, kuuroord, restaurant enzovoort). Wie een Bongo via de website
verzilvert, kan online de beschikbaarheid van de gewenste locatie
controleren en hoeft dus zelf geen hotels te contacteren. Aansluitend op
de online reservering mailt Bongo binnen een minuut praktische
informatie en een voucher waarmee de ontvanger ter plaatse kan
inchecken.
Een
Bongo bestellen kan eenvoudig via de website www.bongo.be, waar je een
overzicht vindt van alle Bongo’s met daarbij een lijst en beschrijving
van de geselecteerde arrangementen. Verder worden de Bongo’s verkocht in
de Bongoshops in Antwerpen, in Brussel (Shopping Centre City 2) en
Woluwe en bij een groeiend aantal distributiepartners: Dreamland, Fnac,
Fun, AS Adventure, Carlson Wagonlit, Uniglobe en Connections. In
Nederland is er een Bongoshop in Rotterdam en werkt Bongo samen met de
ANWB, VVV en D-reizen.
Met Bongo richt
Smart&co zich ook tot bedrijven die op zoek zijn naar een leuke
incentive. Het aanbod van Smart&co kan door bedrijven gebruikt
worden om werknemers, verkopers of dealers te motiveren, om debiteurs
sneller te laten betalen, om klantentrouw te verhogen of om
promotieacties op te zetten.
Omzet 2008 Benelux: 60 miljoen euro
Totaal aantal werknemers 74