ALGEMENE RESERVERINGSVOORWAARDEN

INLEIDING

I. Definities

De hieronder gedefinieerde termen, beginnend met een hoofdletter, zowel in het enkelvoud als in het meervoud, hebben de volgende betekenis in deze Algemene Reserveringsvoorwaarden:

Begunstigde: is de persoon die het Belevenisgeschenk gebruikt, die de Belevenis naar keuze reserveert en die deze Belevenis gaat ervaren.

Belevenisgeschenk: Belevenisgeschenken worden gepubliceerd en op de markt gebracht door Smartbox. Ze geven de Begunstigde toegang tot een Belevenis naar keuze uit de lijst met beschikbare Partners die toegankelijk is op de Website.

Er zijn verschillende soorten Belevenisgeschenken: de “Geschenkdoos”, de “E-Box”, de “Geschenkkaart”, “Alleen Online” en de “Unieke Belevenissen”:

  • De “Geschenkdoos” wordt geleverd in een doosje met een voucher en een papieren brochure met een aantal Partners van de bijbehorende Belevenisgeschenk-aanbieding (de volledige lijst met partners vindt u op de Website).
  • De “E-Box” is de elektronische versie van de Geschenkdoos.
  • De “Geschenkkaart” is het Belevenisgeschenk in een nieuw jasje en is alleen verkrijgbaar in supermarkten, Smartbox-winkels en op de Website. De Geschenkkaart kan worden losgemaakt van zijn houder, bevat een voucher en moet worden getoond bij de vestiging van de door de Begunstigde gekozen Partner om toegang te krijgen tot de Belevenis. Op achterkant van de kaart staat een identificatiecode (Pasnummer) en een bevestigingsnummer (onder weg te krassen deel).
  • “Alleen Online” komt uitsluitend in elektronische vorm en is alleen verkrijgbaar op de Website.

“Unieke Belevenissen” komen uitsluitend in elektronische vorm en horen bij een Belevenis die alleen geldig is met een enkele Dienstverlener die al in de aanbieding bepaald is.

Belevenisgeschenken worden altijd geleverd met een Voucher (lees definitie hieronder).

De lijst met beschikbare Partners en Belevenissen voor de Belevenisgeschenken kan rechtstreeks via de website worden geopend.

Vouchers (oftewel “Passen” or “E-tickets”) worden geleverd:

  • - in een “Geschenkdoos”, een “Geschenkkaart” of in de Alleen Online Geschenkdoos-versie;
  • - in elektronische vorm in een E-Box, de Alleen Online E-Box-versie en Unieke Belevenissen.

Op de voucher staat nooit een waarde. De waarde van de voucher staat gelijk aan de gekozen Belevenis.

Belevenis: betekent een verblijf, een Reispakket of een dienst die kan worden omschreven als "reisdienst" in het Pakket van de Partner voor de Begunstigde, op voorwaarde dat de Partner beschikbaar is op de door de Begunstigde gekozen datums.

Toeristenpakket: betekent, in overeenstemming met de bepalingen van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en gerelateerde reisdiensten en als omgezet in het nationale recht, een combinatie van ten minste twee van de volgende componenten vooraf door de organisator geregeld bij verkoop of te koop aangeboden tegen een all-in prijs en wanneer de dienst een periode van meer dan vierentwintig uur dekt of een overnachting omvat:

  • - vervoer;
  • - accommodatie; en
  • - niet met vervoer of accommodatie verband houdende toeristische diensten die een aanzienlijk deel van het pakket uitmaken.

Partner: verwijst naar de aanbieder vermeld bij Smartbox die de Belevenis aanbiedt aan de Begunstigde.

Partijen: verwijst naar de Begunstigde en/of Smartbox.

Website: betekent de Smartbox-website die opent met deze URL: https://www.bongo.be/nl/.

Smartbox: een bedrijf Belgisch dat Belevenisgeschenken verkoopt namens Partners van de diensten die worden aangeboden als Belevenisgeschenken.

II. Doel en toepassingsgebied van de Algemene Reserveringsvoorwaarden

Smartbox fungeert als vertegenwoordiger en verkoopt Belevenisgeschenken namens de Partners van de diensten die worden aangeboden als Belevenisgeschenken.

Smartbox biedt een intermediair platform waarop Partners de beschikbaarheidsdatums van de voorgestelde Belevenissen kunnen posten, waarmee de Begunstigde een Belevenis met een van de beschikbare Partners en extra overnachtingen en/of accommodatie, kan selecteren, plannen en boeken.

Deze Algemene Reserveringsvoorwaarden zijn bedoeld om de voorwaarden voor toegang en gebruik van het boekingsplatform rechtstreeks door de Begunstigde vast te leggen om een van de Belevingen te boeken die worden aangeboden door een van de Partners.

De voorwaarden zijn van toepassing op elke reservering die gemaakt is op het boekingsplatform of via de klantenservice.

Belevenissen die niet via de Website of klantenservice worden geboekt en rechtstreeks bij de Partner worden geboekt, zijn onderworpen aan de Algemene Reserveringsvoorwaarden van de Partner.

De voorwaarden kunnen zonder enige kennisgeving worden gewijzigd. Alleen de Algemene Reserveringsvoorwaarden op de dag van de boeking zijn van toepassing. De Begunstigde erkent de mogelijkheid te contracteren en garandeert de waarheidsgetrouwheid en juistheid van de informatie die door hem of een derde partij wordt verstrekt met behulp van de voucher binnen de platformboeking. Door een Belevenis via de Website of de Klantenservice te boeken, erkent de Begunstigde deze Algemene Reserveringsvoorwaarden te hebben gelezen en aanvaard.

Deze Algemene reserveringsvoorwaarden zijn geldig vanaf 15 april en vervangen alle voorgaande versies van deze voorwaarden.

ARTIKEL 1: CONTRACT OPSTELLEN EN BOEKINGSPROCES

Om een Belevenis te boeken, moet de Begunstigde reserveren:

  • • Oftewel rechtstreeks en gratis via de Website onder de “Ik heb een Bongo” kop;
  • • Oftewel via de telefoon met de Klantenservice via: 032021660 van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur, met uitzondering van feestdagen. Wij herinneren u eraan dat alle boekingen via de Klantenservice onderhevig zijn aan reserveringskosten van 10€.

Boeken gaat als volgt:

  • - De Begunstigde registreert zijn Voucher door op de koppen "Ik heb een Bongo" en "Een hotel boeken" te klikken
  • - Vervolgens kan de Begunstigde zijn vouchernummer en de gevraagde informatie invoeren;
  • - Door op de knop "Boeken" te klikken in het informatieveld van het Belevenisgeschenk krijgt de Begunstigde toegang tot een zoekscherm met beschikbare Partners voor dit Geschenk en kan hij een keuze maken;
  • - De Begunstigde wordt vervolgens uitgenodigd om de gewenste datum(s) te kiezen en heeft ook de mogelijkheid om extra overnachtingen en/of accommodatie en elke andere activiteit aangeboden door de Partner op het boekingsplatform toe te voegen;
  • Bij het kiezen van datums ziet de Begunstigde twee kleuren:
    • Zwart: de datum is beschikbaar.
    • Grijs: de datum is niet meer beschikbaar.
  • - Na het kiezen van de gewenste Partner en datums krijgt de Begunstigde toegang tot een samenvatting van zijn reservering met de Belevenissen die hij gaat ervaren, de gekozen datums en het aantal mensen dat toegang heeft tot deze Belevenissen, het adres en de contactgegevens van de Partner en een link voor het delen van eventuele opmerkingen. De Begunstigde kan ook aangeven of hij andere beschikbaarheidsdatums wil te kiezen in het geval de Partner het boekingsverzoek weigert;
  • - De Begunstigde moet dan de gevraagde informatie met betrekking tot zijn identiteit en persoonlijke gegevens invullen en klikken op de knop "Boeking valideren".

In het geval dat de bepalingen van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en gerelateerde reisdiensten en als omgezet in het nationale recht, van toepassing zijn op een boeking stuurt Smartbox de Begunstigde de bijbehorende precontractuele informatie voorafgaand aan de online boeking van de Belevenis.

Aangezien Smartbox slechts als vertegenwoordiger van de Partners fungeert, wordt de Begunstigde eraan herinnerd dat het reiscontract dat tijdens de boeking is gesloten alleen de Begunstigde aan de Partner bindt. Smartbox is nooit een partij bij een dergelijk contract.

Bovendien wordt de Begunstigde eraan herinnerd dat, voor accommodatie en verblijven, het een regel is van internationale hotels om vanaf 14.00 uur op de dag van aankomst in te checken en op de dag van vertrek vóór 12.00 uur uit te checken. Als een Begunstigde vóór 14.00 uur incheckt of na 12.00 uur uitcheckt kan dat worden beschouwd als een extra nacht. De Begunstigde wordt echter uitgenodigd om rechtstreeks contact op te nemen met de Partner om de specifieke uren te achterhalen die door de Partner zijn besteed.

Met betrekking tot de classificatie van hotels en accommodatie komt het aantal sterren dat in de beschrijving aan de vestiging is toegekend overeen met de classificatie die door de vestiging is opgegeven of die is vastgesteld aan de hand van Belgische en Europese normen.

ARTIKEL 2: PRIJZEN EN BETALINGSVOORWAARDEN

Artikel 2.1: Prijzen

De Belevenissen die aan het Belevenisgeschenk zijn gerelateerd, worden zonder prijs getoond. De Begunstigde kan worden verplicht om ter plaatse, rechtstreeks aan de geselecteerde Partner, extra kosten te betalen die met name verband houden met de toeristenbelasting, de aanwezigheid van kinderen en/of dieren, enz., in overeenstemming met de betaalmethoden van de Partner.

Artikel 2.2: Betalingsvoorwaarden

Om de gekozen Belevenis te kunnen ervaren, moet de Begunstigde de Voucher aan de Partner.

ARTIKEL 3: GEEN HERROEPINGSRECHT

Het wordt uitdrukkelijk vermeld dat de Begunstigde zijn herroepingsrecht niet kan uitoefenen met betrekking tot: contracten met betrekking tot een Reispakket, contracten met betrekking tot het vervoer van passagiers, de verstrekking van accommodatie, vervoer van goederen, catering of vrijetijdsdiensten, die op een bepaalde datum of periode moeten worden verleend.

Dientengevolge zijn de Belevenissen geboekt op het boekingsplatform exclusief onderworpen aan de annulerings- en wijzigingsvoorwaarden in deze Algemene Reserveringsvoorwaarden en kan er geen herroepingsrecht worden verleend.

ARTIKEL 4: BEWIJS VAN BESTELLING/ARCHIVERING

De Begunstigde wordt er uitdrukkelijk van op de hoogte gebracht dat, tenzij er een duidelijke fout is die hij kan bewijzen, de gegevens die zijn opgeslagen in de Smartbox-databases bewijskracht hebben met betrekking tot gemaakte boekingen. Gegevens op een computer of elektronische drager die regelmatig worden opgeslagen, zijn toelaatbaar en afdwingbaar bewijs onder dezelfde voorwaarden en met dezelfde bewijskracht als elk document dat schriftelijk is ontvangen en bewaard.

ARTIKEL 5: EEN RESERVERING WIJZIGEN OF ANNULEREN

"Wijziging" betekent een datumwijziging bij dezelfde vestiging en voor dezelfde Belevenis. In alle andere gevallen wordt dit gezien als annulering.

Artikel 5.1: Onbeschikbaarheid, wijziging of annulering door Smartbox of de geselecteerde Partner.

Er wordt er nauwkeurig op gelet dat de beschikbaarheid die rechtstreeks door de Partners wordt verstrekt, up-to-date is. In uitzonderlijke en onvermijdelijke gevallen kan Smartbox de online gemaakte reservering annuleren via het boekingsplatform en de Begunstigde zonder onnodig uitstel voor aanvang van de Belevenis op de hoogte stellen.

Smartbox is geen vergoeding verschuldigd aan de Begunstigde.

Smartbox kan de Begunstigde het volgende aanbieden:

  • - een alternatieve beschikbare datum op de oorspronkelijk geselecteerde plek;
  • - of een alternatieve Belevenis van gelijke waarde op de oorspronkelijk geselecteerde datum.

In ieder geval wordt de boeking kosteloos geannuleerd en wordt de Belevenis opnieuw geactiveerd.

Artikel 5.2: Wijziging of annulering van de boeking door de Begunstigde.

De Begunstigde kan het reiscontract dat met de Partner bij het boeken werd gesloten op elk moment voor aanvang van de Belevenis annuleren.
Houd er echter rekening mee dat in het geval dat de Belevenis minder dan 15 (vijftien) dagen voor de boekingsdatum wordt geannuleerd de Voucher wordt beschouwd als gebruikt door de Begunstigde en daardoor verloren zal gaan.

In het geval van uitzonderlijke en onvermijdelijke omstandigheden die zich voordoen op of in de buurt van de bestemming, die een aanzienlijke impact hebben op de uitvoering van het reiscontract, heeft de Begunstigde het recht om het contract te annuleren voorafgaand aan het begin van de Belevenis, zonder annuleringskosten te betalen. In dit geval heeft de Begunstigde recht op terugbetaling voor eventuele extra overnachtingen/accommodatie/Belevenissen waarvoor hij heeft betaald en zijn Voucher zal worden gereactiveerd.

Niettegenstaande het voorgaande, zal elke door de Begunstigde onderbroken, afgebroken of niet gebruikte Belevenis om welke reden dan ook, met name in geval van niet of te laat opdagen in de vestiging van de Partner of op een andere locatie dan die in de initiële boeking, geen aanleiding geven tot enige terugbetaling, en de Voucher zal worden beschouwd als zijnde naar behoren gebruikt.

De annulering of wijziging kan alleen worden gedaan via de Klantenservice per telefoon op 032021660 van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

ARTIKEL 6: TOEWIJZING VAN HET TOERISTENPAKKET

In overeenstemming met de bepalingen van Richtlijn (EU) 2015/2302 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen en als omgezet in het nationale recht is de Begunstigde bevoegd zijn reiscontact (reeds met de Partner afgesloten - zie Artikel 1 hierboven) over te dragen, op voorwaarde dat Smartbox en de Partner hiervan middels aangetekende brief met ontvangstbewijs op de hoogte is gesteld, en dit niet later dan 7 (zeven) dagen voor aanvang van het Reispakket of de dienst die omschreven kan zijn als een "reisarrangement" als onderdeel van een reis in de zin van Richtlijn 2015/2302, door nauwkeurig de achternaam, voornaam en adres van de nieuwe Begunstigde aan te geven.

Een Begunstigde die zijn reiscontract wil overdragen dient zich ervan te verzekeren dat de verkrijger voldoet aan alle noodzakelijke criteria voor het uitvoeren van de gekozen en gereserveerde Belevenis (in het bijzonder, maar niet beperkt tot, volwassenheid of personen met beperkte mobiliteit). In geval van enige onverenigbaarheid van deze criteria tussen de verkrijger en de gereserveerde Belevenis is de Begunstigde die het contract heeft overgedragen de enige verantwoordelijke hiervoor, en wordt de Voucher beschouwd als naar behoren gebruikt, zelfs als de verkrijger geen gebruik heeft kunnen maken van de toegewezen Belevenis.

ARTIKEL 7: UITSLUITING EN BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID

De Begunstigde dient voorzichtig te zijn bij het invoeren van contactgegevens en adres, met inbegrip van informatie gerelateerd aan identiteit en persoonsgegevens. Hiertoe bevestigd hij aan Smartbox dat alle op het boekingsplatform verstrekte informatie nauwkeurig, up-to-date en op geen enkele wijze misleidend is. De Begunstigde is ervan op de hoogte gesteld en gaat ermee akkoord dat de ingevoerde informatie met als doel het bevestigen van een boeking voldoende bewijs is van de juistheid van de identiteit. Zodra de Begunstigde de door hem verstrekte informatie bevestigd bevestigt, verbindt hij zichzelf hiertoe. Alle ingevoerde verzoeken met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de Begunstigde worden geacht gemaakt te zijn door de Begunstigde en de Begunstigde blijft als enige verantwoordelijk hiervoor. De Begunstigde vrijwaart Smartbox uitdrukkelijk van alle aansprakelijkheid in geval van misbruik of frauduleus gebruik van zijn Voucher door een derde partij.

Smartbox vindt de kwaliteit en professionaliteit van geselecteerde Partners een serieuze aangelegenheid. Het kan echter zo zijn dat sommige van hen verzocht wordt hun Belevenissen aan te passen of niet meer te aan te bieden of dat Smartbox in de verplichting gesteld kan worden geen gebruik meer te maken van hun diensten voor redenen gerelateerd aan kwaliteit en veiligheid van de Belevenissen. In dit geval bieden wij een wijziging en heeft u de keuze om de wijziging te aanvaarden of een nieuwe E-Box aan te vragen voor een bedrag gelijk aan de waarde van de voucher en uitsluitend te gebruiken op de Website.

Smartbox kan in geen geval verantwoordelijk worden gesteld voor de door de Begunstigde uitgevoerde boeking, bepaalde datums en gekozen Belevenissen. Fouten uit hoofde van de Begunstigde hebben geen aansprakelijkheid van Smartbox tot gevolg, ongeacht de gevolgen. Daarbij is Smartbox niet op de hoogte van de door de Dienstverlener online geplaatste beschikbaarheid op het boekingsplatform waarop Smartbox, geen enkele vorm van selectie, bevestiging of controle uitvoert en waarvoor Smartbox te dien aanzien alleen tussenbeide komt in de hoedanigheid van hostingprovider voor technische gegevens. Dientengevolge kan Smartbox niet aansprakelijk worden gesteld voor de geplaatste beschikbaarheid, waarbij klachten in dit opzicht in eerste instantie ingediend dienen te worden bij de betreffende Aanbieder.

ARTIKEL 8: KLACHTEN

Behalve in gevallen van overmacht en zonder afbreuk te doen aan elk ander mogelijk rechtsmiddel, dienen alle klachten, met bewijsstukken, per aangetekende brief met ontvangstbevestiging te worden gestuurd naar dit adres: Kronenburgstraat 27, 2000 Antwerpen , en eveneens per e-mail naar: FeedbackBE@smartbox.com.

ARTIKEL 9: KLANTENSERVICE

Elk verzoek om informatie en verduidelijking met betrekking tot, met name, de boeking of de werking van Belevenissen, moet naar Smartbox worden gestuurd:

  • • Oftewel rechtstreeks via de Website in de sectie “Contacteer ons”;
  • • Oftewel per e-mail naar: infoBE@smartbox.com met de bewijstukken bijgevoegd;
  • • Of via de telefoon: 03 202 16 60 van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur, met uitzondering van feestdagen;

ARTIKEL 10: PERSOONLIJKE GEGEVENS

De Begunstigde is ervan op de hoogte en gaat ermee akkoord dat Smartbox persoonsgegevens verzamelt en verwerkt die zijn verzameld tijdens het aanmaken van accounts en het gebruik van het boekingsplatform, in overeenstemming met de bepalingen van de regelgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens. Het privacybeleid van Smartbox is gedetailleerd beschreven in het document genaamd “Gegevensbescherming” die de Begunstigde uitdrukkelijk wordt aangeraden te lezen.

ARTIKEL 11: INTEGRITEIT VAN HET CONTRACT

Indien Smartbox op enig moment geen gebruik maakt van een van de clausules in deze Algemene Reserveringsvoorwaarden mag dit niet worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand van een van deze voorwaarden op een later tijdstip.

Indien een van deze bepalingen nietig zou worden verklaard of als ongeschreven zou worden beschouwd, zal de geldigheid van de overige bepalingen van de Algemene Reserveringsvoorwaarden niet in twijfel worden getrokken.

ARTIKEL 12: TOEPASSELIJK RECHT

Het recht dat van toepassing is op de Algemene Reserveringsvoorwaarden van het contract ten tijde van een boeking via de Website door een Begunstigde is Belgisch recht voor alle geschillen met betrekking tot in het bijzonder de geldigheid, interpretatie, uitvoering of beëindiging ervan.

ARTIKEL 13: BEVOEGDE RECHTSMACHT – AFHANDELING VAN GESCHILLEN

Met betrekking tot geschillen dienen de Partijen, alvorens juridische stappen te ondernemen, samen, in goed vertrouwen te trachten binnen dertig (30) dagen een minnelijke schikking te bereiken. Klachten dienen daarom in eerste instantie schriftelijk aan de Smartbox-Klantenservice kenbaar te worden gemaakt, door het formulier op de Website in te vullen of door contact op te nemen met Smartbox, met bewijsstukken bijgevoegd, op het volgende adres: Kronenburgstraat 27, 2000 Antwerpen.

De Begunstigde kan eveneens een klacht indienen bij het Europees Platform voor Online Geschillenbeslechting via het volgende URL-adres: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&reload=false, door het volgende adres als het contactadres van Smartbox te gebruiken: juridique@smartbox.com.

Indien er geen minnelijke schikking kan worden bereikt, wordt het geschil onderworpen aan de exclusieve bevoegdheid van de Belgisch rechtbanken.

Copyright Smartbox 2019

DE GROOTSTE KEUZE IN BELGIË Meer dan 20.000 belevenissen in Europa en in België2
MAKKELIJK OM VAN TE GENIETEN Met de exclusieve Bongo diensten
KWALITEITSVOLLE BELEVENISSEN 100% voortdurende selectie en evaluatie

BLIJF UP-TO-DATE

Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte over onze acties en nieuwtjes.

Jouw e-mailadres wordt uitsluitend verzameld door Smartbox Group België om nieuwsbrieven en aanbiedingen van Bongo te versturen. Je kunt je op elk moment uitschrijven door op de 'Uitschrijven nieuwsbrief'-link te klikken, te vinden onderaan elke e-mail.

Sluiten

Vul hier jouw e-mail in om op de hoogte gebracht te worden wanneer de Bongo #BONGO# terug beschikbaar is.